Uważaj na oszustów wyłudzających kody blik
Oszuści podszywają się pod właścicieli kont społecznościowych i wysyłają wiadomości z prośbą o kody BLIK. W taki sposób 20-latek stracił 900 złotych. Myślał, że pomaga siostrze. Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść oszustom.
Do grajewskich policjantów zgłosił się 20-latek. Mężczyzna poinformował mundurowych, że został oszukany. Jak ustalili funkcjonariusze, ktoś włamał się na konto społecznościowe jego siostry, a następnie podając się za nią, poprosił za pośrednictwem komunikatora o dwukrotne podanie BLIK-a. 20-latek, przekonany, że koresponduje z siostrą, wygenerował i przesłał dwukrotnie kody BLIK. Gdy rzekoma "siostra" poprosiła pokrzywdzonego o podanie kodu po raz trzeci, wówczas zorientował się, że mógł paść ofiarą oszustów. Natychmiast zadzwonił do siostry, która zaprzeczyła, że prosiła o pożyczkę. W wyniku oszustwa 20-latek stracił 900 złotych.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku