Uwaga oszuści
Szanowni Państwo!
W ostatnim czasie na terenie kraju odnotowuje się coraz większą ilość oszustw popełnianych przez osoby podające się za przedsiębiorców, podczas prowadzenia działalności gospodarczej, polegającej na montażu stolarki budowlanej oraz montażu urządzeń instalacji gazowej. W związku z nasileniem się tego typu zdarzeń, apelujemy do Państwa o ostrożność w stosunku do osób, które działając na zasadzie akwizycji, oferują produkty typu:
- okna,
- drzwi,
- piecyki gazowe itp.
oraz usługi, takie jak:
- wymiana okien i drzwi,
- wymiana instalacji gazowych itp.
Najczęściej oszuści podają się za przedstawicieli spółdzielni lub wspólnotyzarządzającej danymi lokalami mieszkalnymi, informując, że to dany administrator zarządził wymianę okien lub drzwi w całym bloku, a dokonanie wymiany we własnym zakresie spowoduje dopłatę ze strony zarządcy. Innym elementem wprowadzania w błąd, najczęściej w przypadkach piecyków, jest podawanie się za pracowników gazowni sprawdzających szczelność instalacji, a także informowanie, iż przepisy Unii Europejskiej wymogą na klientach wymianę instalacji gazowych.
Na działanie oszustów szczególnie narażone są osoby starsze, samotne lub niepełnosprawne!
„Akwizytorzy” sprzedaż swoich produktów oferują w formie:
- gotówkowej (całość gotówki bądź zaliczka),
- ratalnej.
Najczęściej w rozmowie zaniżają koszt i wysokość umowy kredytowej, jednocześnie nakłaniając klientów do podpisania umów kredytowych „in blanco”, lub też fałszując podpisy potencjalnych kredytobiorców.
Ponadto stwierdzono przypadki wadliwości wykonanej instalacji gazowej i montażu stolarki.
Aby ustrzec się przed nieuczciwym akwizytorem należy:
- weryfikować proponowany towar (cena, sprawność, wysokość, koszt kredytu itp.),
- sprawdzać (legitymować) akwizytorów – jakie posiadają dokumenty tożsamości, jaką firmę reprezentują, w razie wątpliwości skontaktować się z właścicielem budynku bądź jego zarządcą,
- bezwzględnie czytać podpisywane dokumenty takie jak umowy zlecenia, umowy kredytowe,
- bezwzględnie nie podpisywać umów kredytowych „in blanco” itp.
W świetle obecnego prawa każdy klient podczas sprzedaży bezpośredniej winien być poinformowany o możliwości odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od jej zawarcia, a także o wysokości kredytu, raty miesięcznej oraz kosztach kredytu i zgodnie z przepisami systemów ratalnych winien otrzymać jeden egzemplarz umowy kredytowej informującej go o powyższym, a kolejny z banku potwierdzający zawarcie umowy kredytowej.
Nie pozwólmy by nieuczciwość zatryumfowała!
Opracowano w Wydziale Prewencji KPP w Grajewie